Mälardalens Affärsrådgivning

Hemkraft – från pigdebatt till försäljning

När Pirjo Kuru Andersson och Patrik Andersson startade Hemkraft 2007 rådde en livlig debatt rörande det då nya RUT-avdraget. Det skulle ändå visa sig att de gjorde rätt i att satsa. Fjorton år senare hjälpte MDAR dem att sälja företaget.

Efter att ha jobbat i hemtjänsten i cirka 15 år ville Pirjo Kuru Andersson prova något nytt, som inte var så styrt som arbetet i kommunal regi kan vara.

­– Jag kände att man kunde göra saker på ett annorlunda sätt, kanske lite bättre. Jag brinner verkligen för att kunna hjälpa de äldre och det var ur detta som idén till Hemkraft föddes, minns Pirjo.

Pirjo Kuru Andersson och Patrik Andersson
Pirjo Kuru Andersson och Patrik Andersson

I samband med att RUT-avdraget skulle införas gick Pirjo en kurs på temat starta eget inom hemservice-branschen. Efter detta tog hon tjänstledigt för att starta Hemkraft i juli 2007. Hon hade sedan tidigare också erfarenhet av såväl arbete som undersköterska som samordnare, och med flera ledarskapsutbildningar på sitt cv.

Snabb tillväxt
Det gick snabbt redan från start; Pirjo skulle aldrig komma tillbaka till sin tidigare anställning och redan efter ett par månader behövde Hemkraft rekrytera personal. Patrik behöll däremot sitt jobb inom elgrossistbranschen ytterligare ett par år – samtidigt som han jobbade med det egna företaget vid sidan av, på kvällar och helger.

– Allt kretsade ju kring Hemkraft. Pirjo skötte den operativa delen ute på fältet: kundbesök, personalhantering med mera. Jag tog hand om den administrativa biten.

Hemkrafts fokus var städning, främst till privata hem men även företag. Geografiskt utgick de från Eskilstuna men hade även kunder i Strängnäs, Köping, Kungsör och Västerås.

Motstånd mot RUT
Införandet av RUT-avdraget drog igång den så kallade ”pigdebatten” – vissa ansåg att detta bara var något för de mer välbeställda människorna i samhället.

– Folk trodde vi skulle putsa kristallkronor i Djursholm, skrattar Patrik Andersson.

Pirjo och Patrik bjöd in politiker till Hemkraft i Eskilstuna så att de fick se att dessa fördomar inte stämde.

– De största kundgrupperna var redan från början pensionärer och barnfamiljer som ville köpa sig mer tid till annat, berättar Pirjo.

Från enskild firma till AB
I samband med att företaget omvandlades från enskild firma till aktiebolag, 2009, var det även dags för Patrik att ta klivet och börja jobba i företaget ”på riktigt”. Samma år förenklades även RUT-avdraget så att kunder inte behövde vänta på att få tillbaka pengar. Detta gav verksamheten ytterligare en skjuts framåt.

– Vi fick också utmärkelsen årets nyföretagare 2010. Vi har kvar tavlan; det värmer gott i hjärtat att titta på den, säger Patrik stolt.

Pirjo och Patrik drev hela tiden Hemkraft som ett familjeföretag, trots att de som mest hade ett trettiotal anställda.

Avyttring med MDAR:s hjälp
När de började känna att det var dags att kliva av verksamheten var Stefan Bengtsson den person de direkt kom att tänka på för att få rätt stöd och hjälp.

– Vi tog kontakt med Stefan på MDAR i november 2021 och i slutet av maj 2022 var det klart. Vi insåg att det var något som tar tid och att vi inte skulle klara det på egen hand. Man måste ha med sig någon med erfarenhet, som har koll på alla de olika delarna i en sådan här process, förklarar Patrik.

Med MDAR:s hjälp säkerställdes att all information togs fram. Under resans gång blev det många snabba möten och avstämningar.

– Stefan var helt suverän, han ställde upp med kort varsel och såg verkligen till att vi kände att vi hade koll på allt. Det var många snabba puckar, som till exempel att köparna hade några funderingar och då fick vi snabbt hjälp att reda ut olika frågetecken. Vi är jättenöjda över att vi hade med MDAR i detta, som säkerställde att det gick så smidigt som det bara kunde och att allt blev rätt. Vi hade aldrig fixat det på egen hand, konstaterar Pirjo.

Livsverk
Både Pirjo och Patrik stannade kvar i verksamheten en period efter att Städarna i Sverige tagit över Hemkraft.

– Vi ville säkerställa att de två verksamheterna synkades på bästa möjliga sätt. Hemkraft är ju vårt livsverk och är väldigt måna om att allt blir bra för både våra kunder och vår personal, avslutar Pirjo.

Läs mer